A számítógép és a gyerekek viszonya kérdéses és előszeretettel ostorozott téma. Óvni szeretnénk a gyermekeinket attól, hogy a "valós" élmények helyett a virtuális világot válasszák. Most egy olyan játékot szeretnék bemutatni, amelyben a számítógép nem virtuális élmények forrása, csupán egy eszköz, aminek a segítségével az apróbbaknak szórakoztató, a nagyobbaknak hasznos dolgokat taníthatunk.
Ehhez a játékhoz némi felkészülés szükséges: össze kell állítani egy sor hangeffektet, melyeket akár egyesével kattintgatva, akár egy random listára helyezve lejátszunk majd. Ebben segítenek az ingyenes online hangeffekt-tárhelyek. Ezen az oldalon szabadon meg lehet hallgatni majd letölteni a kívánt hangokat:
http://www.grsites.com/archive/sounds (angol nyelvű)
Ha megvan a lista, akkor a játék már egyszerű: le kell játszani a hangokat, amelyeket a gyerekeknek kell azonosítaniuk.
Feladat: Találd ki, hogy minek a hangját hallod!
A játékba sokféle "csavart" csempészhetünk, hogy bármilyen létszámú és korosztályú gyerekek számára érdekes legyen.
A legkisebbeknél a könyvvel való kiegészítést javaslom: válasszunk ki egy könyvet, amit a gyermekünk kedvel, és gyűjtsünk össze néhány olyan hangeffektet, amelynek forrása megtalálható ebben a könyvben. Pl.: egy tanyasi állatokról szóló képeskönyvhöz böngészhetünk nyerítést, bégetést, ugatást, hápogást, kukorékolást stb. - ezeket érdemes előre letölteni, hogy ne a játék közben kelljen keresgélni. A feladat az lesz, hogy a kicsinek rá kell mutatnia arra az állatra, amelyiknek a hangját hallotta (közben mondhatja a nevét is, de nem muszáj). Oldalanként haladva újabb és újabb állatok kerülnek elő, így a játék változatos marad.
Nagyobb gyerekeknél úgy emelhetjük a tétet, hogy egyre nehezebb hangokat kell azonosítaniuk. A háziállatok hangja 3-4 éves kor fölött már túl könnyen megy, helyette választhatjuk vadállatok, járművek, vagy zenei érdeklődésű gyerekeknél a hangszerek hangját. Ennél is bonyolultabbak a hétköznapi zörejek: ajtónyikorgás, padlókopogás, a teáskanna fütyülése stb. Ezekhez is kereshetünk megfelelő hangfájlokat, és megpróbálhatjuk szabad ötleteléssel kitaláltatni, hogy mi lehetett a titokzatos zaj.
A játék egy következő kibővítése lehet, ha a "Tűz-Víz-Repülő" játékhoz hasonlóan a hallott hangokat valamilyen cselekvési feladattal kötjük össze. Itt aztán teljesen szabadon szárnyalhat a fantáziánk! A gyerekek például utánozzák azt az állatot vagy játsszák el annak a szerszámnak a használatát, amelyiknek a hangját hallották
Kiadhatunk véletlenszerű feladatokat is: "Ha csengetést hallasz, érintsd meg az orrod hegyét!", "Amikor kopogás hallatszik, állj fél lábon!" Végső soron egy egész torna- vagy táncgyakorlattal is összeköthetjük a hangfelismerést, így fejlesztve a gyerekek hallását és mozgáskultúráját. Ebben a változatban érdemes minél jobban bevonódva együtt játszani a kicsikkel, hiszen akkor ők is könnyedebben, lazábban veszik a feladatokat. Akár viselkedhetünk úgy is, mintha mi lennénk a tanáruk, megmutatva, hogy melyik hang milyen mozdulatot kíván.
Készségek: hangészlelés, kategorizáció, ritmusérzék, mozgás
Eszközök: számítógép, hangszóró, internet-elérés
Játékosok: egy felnőtt és több gyerek
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése