Ezt a játékot akkor vehetjük elő, amikor éppen van időnk (legalább húsz percünk) teljes értékűen a kicsire figyelni. Olyan gyerekeknél használjuk, akik már elkezdtek érdeklődni a betűk iránt, de még nem ismerik az összeset, vagy gyakran tévesztik őket.
Telepedjünk le egy asztalhoz egy darab papírlappal, és egy-egy ceruzával - akár színeseket is használhatunk! (Bal kezes gyermeknél érdemes a jobb oldalra ülni)
Kérjük meg a gyerekünket arra, hogy rajzoljon le egy betűt, amit már ismer ("Mutasd meg, melyik betűt tudod már leírni!"), vagy ha nincs ilyen, rajzoljunk mi egyet.("Felismered ezt a betűt?")
Feladat: Rajzolj a betű mellé egy olyan dolgot, aminek a neve ezzel a betűvel kezdődik!
Ez a dolog lehet pl. állat, virág, gyümölcs, tárgy stb., bármi, ami az adott betűvel kezdődik. pl. az O betű mellé egy oroszlánt, az R mellé egy rókát, és így tovább. (Ha kiválasztunk egy bizonyos kategóriát, pl. csak állatokat rajzolhatunk, még érdekesebb a feladat)
Először hagyjuk, hogy a kicsi gondolkozzon, hátha magától kitalál egy szót. Csak akkor segítsünk, ha nagyon muszáj, és akkor is inkább rávezetően: "Nekem eszembe jutott valami, kitalálod, mi az?" - utána adjunk leírást arról a dologról, amire gondoltunk.
A játékot lehet egyirányúan játszani ("mindig én rajzolom a betűt, Te pedig kitalálod hozzá a képet és lerajzolod") vagy felváltva ("most Te rajzolsz betűt, én pedig tárgyat mellé, azután cserélünk"). Ha a gyerek arra hivatkozik, hogy valamit nem tud, segítsünk neki, de soha ne vegyük ki a kezéből a ceruzát, hagyjuk, hogy ötleteljen és próbálkozzon! Ha egy betűt rosszul írna le, mutassuk meg neki a helyes változatot.
A rajzolás variálható színekkel, például úgy, hogy minden betűt és a hozzá tartozó képet azonos színnel rajzolunk meg, azután a következő betűnél váltunk. A betűk sorrendje lehet véletlenszerű, nem kell rögtön az abc-tanításra törekedni - ez ráér a kisiskolásoknál.
Idősebb gyerekeknél nehezíthetjük a feladatot: a cél az legyen, hogy az adott betű formáját fel tudja használni egy kép megalkotásához. Itt nem muszáj ragaszkodni az eredeti szabályhoz, és nem muszáj ugyanolyan kezdőbetűjű szót felhasználni a képhez, pl. a V betűből készülhet fagyitölcsér, az S-ből pedig kígyó. Ám ha a gyerekünk szereti a kihívásokat, megpróbálhatja ezt a nehezített változatot is. Néhány ötlet: az L-betűből rajzolhatunk Létrát, a H-ból Házat, a C-ből Cicát, S-ből sálat stb.
Ennél a változatnál a színeket úgy is használhatjuk, hogy a kész rajzon belül egy sötétebb tónusú ceruzával vagy filctollal kiemeljük az eredeti betűt.
Készség: betűtanulás, szóeleji hangok felismerése, rajzkészség, kreativitás
Eszközök: papír és rajzeszköz
Játékosok: egy felnőtt, egy vagy legfeljebb két gyerek (sok figyelmet igényel)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése