Ezt a játékot olyan gyerekekkel játsszuk, akik már ismerik a számokat, de még nem (vagy nem tökéletesen) ismerik az egyszerűbb műveleteket. A technika tulajdonképpen az adatvizualizáció (más néven: infografika) legegyszerűbb formája.
Az előkészületek minimálisak: tegyünk egy sima és jól behatárolható felületre (papírlapra, tányérra vagy tányéralátétre) néhány egyforma tárgyat. Én 5-6 darab almával játszottam, de lehet bármi más is, ami otthon megtalálható: különböző ételek, pl. mandarin, dió, cukordrazsé, stb. vagy nagyjából egyforma játékok, pl. fakockák, Lego, de bármit használhatunk, ami eszünkbe jut.
Feladat: mondjunk egyszerű kivonási és összeadási feladatokat, amiket a gyermeknek pakolgatással kell megoldania.
Példaként: "Vegyél el a tányérról két almát, és tedd le az asztalra. most mennyi maradt?" később már elég röviden: "Most adj hozzá egyet!", "Vegyél el hármat!" és így tovább, amíg csak fenn tudjuk tartani a kicsi figyelmét.
Ezzel a módszerrel könnyen meg lehet mutatni például a nulla fogalmát, vagy meg lehet tanítani a "kivonás" és az "összeadás", a "meg" és a "-ből", vagy a "plusz" és a "mínusz" kifejezéseket. Mielőtt egy újabb szót bevezetünk, mindig magyarázzuk el, hogy ez mit jelent, utána akár váltogathatjuk is, de mindig segítsünk, ha a gyerekünk valamiben nem biztos.
Az sem baj, ha kezdetben az ujjával kell megszámolnia az eredményt, idővel a válaszadás is automatikussá válik.
Ha a játék kezd unalmassá válni, csinálhatunk valami váratlant, ami megnevetteti az apróságokat, például harapjunk bele az egyik almába, tegyük a szájába az egyik cukorkát, és így kérdezzük meg az eredményt, vagy építsünk várat a fakockákból a tányéron.
Egy további lehetőség a játékban, ha nem egyforma, hanem többféle tárgyakat használunk: almát és körtét, három különböző színű játékkockát, színes cukorkákat stb. Ebben az esetben a kategóriákkal külön feladatokat végeztethetünk: "Mennyi van a kékekből? És mennyi van összesen?"
Ha valami darabolható tárgyat, például gyümölcsöket használtunk, akkor a törtszámok megismerésére is alkalmas lehet a feladat. Óvodás korban az ilyesmi még nem egyértelmű. Egy almán könnyen megmutathatjuk, mit jelent az egész, a fél vagy a negyed különbsége, azután végezhetünk egyre bonyolultabb tördeléseket is.
A játékhoz nem kell teljes figyelem, végezhetjük például főzés közben úgy, hogy a konyhaasztalhoz ültetjük kiskorú játszópartnerünket - az azonban fontos, hogy mindig legyen alkalmunk rápillantani az eredményekre, és a gyerekünk úgy érezhesse, hogy valóban foglalkozunk vele.
Készség: számolás (összeadás és kivonás), egész és tört számok, kategorizáció
Eszközök: játékok, ételek vagy konyhai tárgyak (bármi!)
Játékosok: egy felnőtt és akár több gyerek
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése