2012. március 18., vasárnap

Szivárványkollázs (4 éves kortól)

A kollázs-technikában új képek festése vagy rajzolása helyett az alkotó meglévő képanyagokból állítja össze a képet (Lásd még: Montázs vagy kollázs?). Ezt a módszert most a színek tanulására, illetve a látott képanyag színek szerinti kategorizálására használjuk fel. A feladat segíti fejleszteni a teljes tér kitöltését, ezért olyan gyerekeknek is ajánljuk, akik gyakran a rajzlap nagy részét üresen hagyják.

A "szivárványkollázs" a Goethe-féle színkör 6 főszínére (a három alap- és három másodlagos színre) épül. Előkészületként vegyünk egy A4-es méretű lapot, és osszuk fel hat többé-kevésbé egyenlő részre (pl. először félbe hajtva utána harmadolva a lapot). Ezek a sávok lesznek majd a szivárvány hat színének területei, sorban: piros, narancs, sárga, zöld, kék és lila - ezeket akár fel is írhatjuk a lap aljára. Szükség lesz ezen kívül régi, színes reklámújságokra, ollóra és ragasztóra.

Feladat: Töltsd ki a papír sávjait az újságokból kivágott képekkel a színeknek megfelelően!

A játék első fele a keresgélés: keresni kell minél több olyan képet, amelyben egy szín uralkodik. A lakberendezési újságok és a szupermarketek prospektusai ehhez jó alapanyagot nyújtanak, de azért néha egyáltalán nem könnyű a feladat. Próbáljuk meg szabadon engedni a kicsik kreativitását! Néha sokkal több helyen vesznek észre színeket, mint mi, hiszen a felnőtteknél bizonyos konvenciók befolyásolják az észlelést. Az a lényeg, hogy a kivágott képrészleteken az a szín domináljon, amelyik sávba el akarjuk helyezni azt.

Ha gyermekünk már biztos kézzel bánik az ollóval, próbáljuk meg a vagdosást is ráhagyni! Lehet, hogy a képek széle egyenetlen vagy rojtos lesz, de ennél a feladatnál ez nem jelent különösebb problémát. Ne vegyük ki a gyerekek kezéből a lehetőséget, hagyjuk őket gyakorolni! Egyedül akkor segítsünk, ha a gyermek kéri.

A következő rész a tervezés és a ragasztgatás folyamata. Haladjunk színről színre úgy, hogy a maguk sávjában minél nagyobb részt lefedjenek az egyes képek, és minél kevésbé csússzanak át egy másik szakaszba! Érdemes először többféle elrendezést is kipróbálni a papíron, mielőtt vad ragasztásba kezdünk. Itt is segítsünk, de ne vegyük teljesen magunkhoz a feladatot! Nem baj, ha a képek nem fednek le minden egyes fehér felületet, vagy ha kicsit átlógnak. Lényeg, hogy a végeredmény igazán a gyermekek munkája legyen. Meg lehet próbálkozni vicces elrendezésekkel is. A fenti képen például a gyerekek a csokimikulást egy piros csizmába tették, a karácsonyfa (fenyőfa) alá pedig egy hőn áhított, zöld lávalámpa került.

Készségek: kategorizálás, színtanulás, kompozíciós készség, kézügyesség
Eszközök: színes újságok, olló, ragasztó, papírlap
Játékosok: egy felnőtt, akár több gyerek

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése