A feladat - ahogy azt a neve is mutatja - arról szól, hogy egy a papírra leírt szót kell valamilyen technikával kidíszíteni. Ez lehet valamilyen hagyományos rajzeszköz (ceruza, filctoll, zseléstoll vagy zsírkréta), festék (vízfesték vagy tempera), esetleg kollázs (kivágott képekből vagy egyszerű tárgyakból való ragasztás) is. Próbálkozzunk meg valami olyan módszerrel, amit gyermekünk korábban nem gyakran használt!
Festésnél vagy rajzolásnál használjunk olyan betűtípust, aminek van vastagsága, és mi magunk írjuk fel a szót úgy, hogy csak a betűk körvonalait rajzoljuk meg: a középső rész szabadon díszíthető! A szó lehet akár a gyermek neve is (ezt inkább kisebbeknél ajánlom).
A díszítéshez bármilyen motívum felhasználható. 2-4 éves korban színfoltokkal érdemes dolgozni, főleg festőeszközökkel. Így a picik szabadon ismerhetik meg a formakövetést és a színkezelést, hiszen kevésbé kell ügyelniük a vonalon belül maradásra vagy a színegyezésekre, mint egy figurális kifestő esetén.
A nagyobbak számára bevezethetünk egy további szabályt: Díszítsd ki úgy a szót, hogy az a jelentésének megfelelő legyen! Ehhez nagyon frappánsan megválasztott szavakra van szükség, nem is beszélve arról, hogy össze kell egyeztetni a technikával. Íme néhány variáció:
1. Kollázs: Keress újságokban olyan képeket, amik a szó jelentéséhez kapcsolódnak! Vágd ki őket, majd rakd ki belőlük a szót úgy, hogy az kiolvasható maradjon!
Néhány példa: az "ÉDES" szóhoz kereshetünk csokikat, cukrokat, tortákat, sütiket különböző újságokban, és ezeket felragaszthatjuk a betűk vonalai mentén. Hasonlóan működhet a "JÁTÉK", az "ÁLLAT" vagy a "JÁRMŰ" szó is, de bármilyen tágabb tárgykategóriát kitalálhatunk. Egy legfeljebb 5-6 betűből álló szóval kényelmesen kitölthetünk egy A4-es papírt, így a szó könnyen kidíszíthető lesz.
2. Rajz: Töltsd ki a szó betűit annak a dolognak a mintázatával, amit a szó jelent!
Ez a változat jól játszható állatok neveivel, pl.: "TIGRIS", "ZSIRÁF", "PANDA", "DALMATA", gyümölcsökkel, pl. "DINNYE", "EPER", "NARANCS", de érdekes lehet anyagnevekkel is: "VÍZ", "FÖLD", "TŰZ", "JÉG", "FA", "FELHŐ", vagy akár "TÉGLA", stb.
3. Festés: Fess ki színneveket a saját jelentésüknek megfelelő és azzal ellentétes színekkel!
A komplementer-színek szabályát a Goethe-féle színkör segítségével mutathatjuk meg. Azt is lehet, hogy a szavakat párba állítjuk, pl. "LILA" és "SÁRGA", és ezeket egymás színeivel festjük ki, vagy a leglelkesebb, legügyesebb gyerekek dolgozhatnak színátmenetekkel, például a másodlagos színeknél: a "NARANCSSÁRGA" szó eleje piros, a vége pedig sárga legyen, a közé eső részek pedig átmenetesek!
4. Ragasztás: Ragassz olyan anyagot a papírra, ami a szó jelentésének megfelelő!
Olyan szavakkal használható, mint a "TÉSZTA", "KAVICS", "GYÖNGY", "MADZAG" stb., tehát a háztartásban nagyobb számban megtalálható, egyszerű anyagok neveivel. A trükk persze egyszerű: csak a betűk vonalában szabad ragasztót nyomni a papírra, de azért a gyerekek mégis élvezni fogják a "kézműveskedést" :)
A fentieken kívül rengeteg más lehetőség elképzelhető, és persze a feladatok technikái is variálhatók. Mindenkit arra buzdítok, hogy saját ötletekkel tegye még kreatívabbá és személyre szabottabbá ezt a játékot!
Festésnél vagy rajzolásnál használjunk olyan betűtípust, aminek van vastagsága, és mi magunk írjuk fel a szót úgy, hogy csak a betűk körvonalait rajzoljuk meg: a középső rész szabadon díszíthető! A szó lehet akár a gyermek neve is (ezt inkább kisebbeknél ajánlom).
A díszítéshez bármilyen motívum felhasználható. 2-4 éves korban színfoltokkal érdemes dolgozni, főleg festőeszközökkel. Így a picik szabadon ismerhetik meg a formakövetést és a színkezelést, hiszen kevésbé kell ügyelniük a vonalon belül maradásra vagy a színegyezésekre, mint egy figurális kifestő esetén.
A nagyobbak számára bevezethetünk egy további szabályt: Díszítsd ki úgy a szót, hogy az a jelentésének megfelelő legyen! Ehhez nagyon frappánsan megválasztott szavakra van szükség, nem is beszélve arról, hogy össze kell egyeztetni a technikával. Íme néhány variáció:
1. Kollázs: Keress újságokban olyan képeket, amik a szó jelentéséhez kapcsolódnak! Vágd ki őket, majd rakd ki belőlük a szót úgy, hogy az kiolvasható maradjon!
Néhány példa: az "ÉDES" szóhoz kereshetünk csokikat, cukrokat, tortákat, sütiket különböző újságokban, és ezeket felragaszthatjuk a betűk vonalai mentén. Hasonlóan működhet a "JÁTÉK", az "ÁLLAT" vagy a "JÁRMŰ" szó is, de bármilyen tágabb tárgykategóriát kitalálhatunk. Egy legfeljebb 5-6 betűből álló szóval kényelmesen kitölthetünk egy A4-es papírt, így a szó könnyen kidíszíthető lesz.
2. Rajz: Töltsd ki a szó betűit annak a dolognak a mintázatával, amit a szó jelent!
Ez a változat jól játszható állatok neveivel, pl.: "TIGRIS", "ZSIRÁF", "PANDA", "DALMATA", gyümölcsökkel, pl. "DINNYE", "EPER", "NARANCS", de érdekes lehet anyagnevekkel is: "VÍZ", "FÖLD", "TŰZ", "JÉG", "FA", "FELHŐ", vagy akár "TÉGLA", stb.
3. Festés: Fess ki színneveket a saját jelentésüknek megfelelő és azzal ellentétes színekkel!
A komplementer-színek szabályát a Goethe-féle színkör segítségével mutathatjuk meg. Azt is lehet, hogy a szavakat párba állítjuk, pl. "LILA" és "SÁRGA", és ezeket egymás színeivel festjük ki, vagy a leglelkesebb, legügyesebb gyerekek dolgozhatnak színátmenetekkel, például a másodlagos színeknél: a "NARANCSSÁRGA" szó eleje piros, a vége pedig sárga legyen, a közé eső részek pedig átmenetesek!
4. Ragasztás: Ragassz olyan anyagot a papírra, ami a szó jelentésének megfelelő!
Olyan szavakkal használható, mint a "TÉSZTA", "KAVICS", "GYÖNGY", "MADZAG" stb., tehát a háztartásban nagyobb számban megtalálható, egyszerű anyagok neveivel. A trükk persze egyszerű: csak a betűk vonalában szabad ragasztót nyomni a papírra, de azért a gyerekek mégis élvezni fogják a "kézműveskedést" :)
A fentieken kívül rengeteg más lehetőség elképzelhető, és persze a feladatok technikái is variálhatók. Mindenkit arra buzdítok, hogy saját ötletekkel tegye még kreatívabbá és személyre szabottabbá ezt a játékot!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése