Az előző részben úgy fejeztük be a cikket, hogy a ritmuslabda játék alkalmas arra, hogy a gyerkőcök megértsék a szavak, mondatok ritmusát.
Mit értünk a szavak ritmusa alatt? A hosszú és rövid szótagok által kialakított ütemsorokat - ez azonos az időmértékes verselésből ismert verslábak váltakozásával. Minden szótagot más hosszúságban ejtünk ki, attól függően, hogy azt milyen hangzók alkotják.
A következők alapján tudjuk megállapítani, hogy egy szótag hosszú vagy rövid:- A rövid szótagok ("ti") olyan szótagok, amelyekben rövid magánhangzó szerepel (a, e, i, o, ö, u, ü), és a magánhangzót csak egy mássalhangzó követi (ide tartoznak a kettős mássalhangzók is: cs, dz, dzs, gy, ly, ny, sz, ty, zs). A rövid szótag jele: ∪
- Hosszú szótagot ("tá") tehát akkor ejtünk, ha a szótag magánhangzója hosszú (á, é, í, ó, ő, ú, ű), VAGY ha a rövid magánhangzó után több mássalhangzó áll. (A sorok vagy mondatok utolsó szótagja is hosszúnak számít, kivéve, ha magánhangzóra végződik!) A hosszú szótag jele: -
A fenti szabályok szerint minden magyar szó, szókapcsolat és mondat ritmusa leírható, és ugyanezen elvek alapján le is tapsolható. Kell egy kis idő, míg az ember füle rááll, de ezek a ritmusok hallás alapján is megállapíthatók.
A ritmuslabda játék nehezített változatában tehát ahelyett, hogy azt mondanánk: "Tapsold vissza azt az ütemet, amit én is letapsoltam" adhatjuk azt a feladatot, hogy "Tapsold le a hallott szó (mondat, verssor stb.) ritmusát!"
Először csináljuk együtt a gyerekekkel! Ki lehet próbálni például, hogy az ismerősök nevei milyen ritmust adnak. Most teljesen egy teljesen véletlenszerűen választott osztálynévsorból mutatok példákat:
Agócs Andrea ∪ - - ∪ ∪
Barát Emil ∪ - ∪ -
Berényi Bence Gyula ∪ - ∪ - ∪ ∪ -
Borsi Henrik - ∪ - -
Czagány Máté ∪ - - -
Császár Máté - - - -
Darócz Enikő ∪ - ∪ ∪ -
Felföldi Klaudia Mónika - - - ∪ ∪ ∪ - ∪ ∪
Király Eszter Tünde ∪ - - - - ∪
Czagány Máté ∪ - - -
Császár Máté - - - -
Darócz Enikő ∪ - ∪ ∪ -
Felföldi Klaudia Mónika - - - ∪ ∪ ∪ - ∪ ∪
Király Eszter Tünde ∪ - - - - ∪
(stb.)
Ez a játék azért hasznos, mert a segítségével a gyerekek sokkal érzékenyebbé válnak a ritmikus mintázatokra - legyen szó mondókákról, verselemzésekről, zenéről vagy akár táncról!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése