2012. április 16., hétfő

Idegőrlő időszakok: „Az-mi?”- és „Miért?”-korszak


A kisgyermekek arca, beszéde és csetlő-botló mozdulatai mind telis-tele vannak bájjal. Annyira aranyosak, hogy az már túl szép, hogy igaz legyen. Kezdetben persze mindennek örülünk, amit produkálnak, de sajnos elérkezik az az idő, amikor elkezdenek az idegeinkre menni. Ennek kitűnő eszközei azok a véget nem érő kérdések, amelyeket a gyerekek egy bizonyos korban naponta akár több százszor is képesek elismételni. Szerencsére van ellenszer a sok szülő türelmét próbára tevő kérdéssorok ellen!

 Nem sokkal az első szavak elsajátítását követően, nagyjából 1-1,5 éves kor környékén kezdődik el az ún. „az mi?”-korszak. A kicsi szájából újra és újra elhangzó kérdésnek kezdetben praktikus funkciója van, hiszen lehetővé teszi az új szavak tanulását. Ám egy idő után azt kell éreznünk, hogy teljesen feleslegesen válaszolunk a kérdésre, mert azonnal és rutinból érkezik a következő „az mi?”, akár ugyanarra a tárgyra vonatkozóan. Sok szülő kitartóan válaszol a kérdésekre, másoknál, amikor betelik a pohár, egyáltalán nem méltatják válaszra a gyermeket, sőt, tudomást sem vesznek róla. Csakhogy ezzel gyakran épp az ellenkezőjét érik el, mint amit szerettek volna, és a csemete egyre nyűgösebb lesz.

Később, 2-3 vagy akár 4 éves kor környékén nagyon hasonló dolog következik be, amelyet „miért?”-korszaknak nevezhetünk. Hasonlóan az előbbiekhez, a „miért?” is kezdetben praktikus és adekvát kérdés lehet, de később automatikussá válik. Különösen azért nagyon bosszantó, mert bármelyik válaszra újra és újra feltehető, így a végtelenségig folytathatóvá válik, mígnem a szülő egyszer azt mondja: „csak”. Márpedig előbb vagy utóbb mind megelégeljük a kérdésfolyamot.

Észre kell vennünk, hogy az „az mi?” és a „miért?” kérdések örökös ismételgetésének célja nem információszerzés, de nem is a bosszantás, hanem ezeknél sokkal több: a figyelemért zajló harc.  Kezdetben, amikor rendes válaszokat vagy szép, összetett magyarázatokat adunk a kérdésekre, közben rengeteg figyelemmel és törődéssel halmozzuk el a csöppségeket. Amikor a kérdés ismételgetése automatikussá válik, akkor már nemcsak (vagy nem elsősorban) a válasz lesz fontos, hanem ezek az értékes, odafigyeléssel töltött percek is. Végül kialakul egyfajta „játszma” (lásd: Eric Berne, például az Emberi játszmák c. könyvében), aminek a célja az, hogy minél több ingert, érdemileg együtt töltött időt, és végső soron szeretetet nyerjünk egy embertől. Természetesen ezt a szülő egy idő után tehernek érzi, de ha ki akar lépni belőle, azzal rosszat tesz, mert a gyermek másképpen fogja magának kiharcolni az elszalasztott figyelmet. A hisztéria is ugyanezen az elven működik, még ha büntetést vagy verést kap is érte a gyermek. Egy idő után már a negatív inger is jobb, mint a semmilyen.

A kérdések ellen szerintem a legjobb módszer a következő: addig, ameddig a kérdés ésszerű és normális hangon történik, válaszoljunk a legjobb tudásunknak megfelelően. Azzal szakíthatjuk meg a véget nem érő kérdéssort, ha magunktól próbáljuk kiemelni a témához kapcsolódó érdekességeket, mesélünk, tréfálkozunk vagy játszunk valamit a kérdés kapcsán. Ha azonban ez nem működik, vagy a türelmünk a végéhez közelít, miközben újabb és újabb „mi”-k és „miért”-ek záporoznak a fejünkhöz, a következőt kell visszakérdezni: „Szerinted mi az?” vagy „Szerinted miért?”. Megtörve a játszma szokásos folyamát, a gyermek először meglepődik, majd válaszolni fog, ha tényleg érdekelte őt a kérdés. Ekkor mondhatjuk azt, hogy „Na látod, tudod Te ezt!”, és akár meg is dicsérhetjük, hogy milyen okos, de mi magunk is hozzátehetünk valamit a témához. (Akár azt is elmagyarázhatjuk, hogy nem kell mindig mindent megkérdeznie, sőt, sokkal jobb, ha már nagyfiúként vagy nagylányként magától tudja a dolgokat.) Ha ezt kétszer-háromszor végigcsináljuk, azzal hamarosan véget tudunk vetni a folyamatos kérdéseknek, és a gyermeknek sem okozunk rosszérzést. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése