2012. szeptember 5., szerda

Csoportmunka szabályok (A H2O oktatás)

A most következő elvekkel a H2O Program honlapján találkoztam. Ez az oldal a hátrányos helyzetű, beteg vagy rossz társadalmi körülmények között élő gyerekek felzárkóztatására szolgáló iskolai módszereket mutatja be. Hogy ez hogyan használható olyan családokban, ahol jómódban élnek, és nincsenek beteg gyerekek? Egyszerű: a program arra nevel, hogy tanuljunk meg heterogén csoportokban dolgozni. És bár az alma nem esik messze a fájától, azért a családtagok közötti különbségek is elég nagyok tudnak lenni...
Azért is segíthetnek a heterogén közösségeket támogató elvek egy hétköznapi családban is, mert meg kell találni az egyensúlyt a különböző korú gyerekek között. Egy idősebb és egy fiatalabb gyerek társaságában gyakran hallani, hogy "ne azt játsszuk, az dedósoknak való!". Ilyenkor többnyire veszekedés, sértődés vagy egyedül maradás lesz a vége, ami sem a gyerekeknek, sem a majd szétszakadó szülőnek sem jó. 
De ha nem is nagy a korkülönbség, a kicsik akkor is különbözőek, és nem vehetők egy kategóriába. Sokszor előfordul, hogy csak úgy elküldjük a gyerkőcöket: "menj szépen játszani a többi gyerekkel" - de sok olyan apróság van, aki nem tud egyszerűen beilleszkedni még a kortárs csoportban sem.

Íme azok az elvek, amit a hétköznapi életben is hasznosíthatunk:

"A felelősség megosztásának elve" - annyit jelent, hogy a csoport munkájáért mindenki egyénileg felel., és fordítva, a csoport felel az egyénekért is. Nincs olyan, hogy "de hát ő tehet róla", "ő kezdte", "miatta rontottam el". Ha baj történt, együtt kitaláljuk a megoldást, és mindannyian segítünk helyrehozni, nem okoljuk egymást..

A gyerekeket a csoportos tevékenységek közben normák kötik - ezeket mindenki ismeri (ki vannak téve a falakra is), és mindenkinek be kell tartania. 
„Jogod van a csoporton belüli segítségkérésre bárkitől.”
„Kötelességed segíteni bárkinek, aki segítségért fordul hozzád.”
„Segíts másoknak, de ne végezd el helyette a munkát.”
„Mindig fejezd be a feladatod.”
„Munkád végeztével rakj rendet magad után.”
„Teljesítsd a csoportban kijelölt szereped.”
(Ezeket a normákat bizonyos helyzetekhez kötve lehet betartatni. Én például a házi feladatoknál szoktam vért izzadni, mire sikerül rávennem a kicsiket, hogy megírják. Ha ezeket a szabályokat életbe tudnám léptetni - saját magamra is érvényesen - az bizony sokat segítene)

Meg kell értetni a gyerekekkel, hogy szükség van az együttműködés gyakorlására, hiszen csoportosan mindig többre jutunk, mint magányosan. "Egyedül senki nem olyan tájékozott, mint a csoport együttesen". A csapatmunka - legyen az közös főzőcskézés, vagy játék - segít, hogy a részfeladatokkal könnyebben boldoguljunk.

Amikor csoportmunkát végzünk, legyenek világosak a szerepek. Az, hogy milyen szerepek adódnak, mindig a feladatoktól függ, de próbáljunk meg nevet adni nekik. (Egyszerű példa a főzésből: "szeletelő". "hámozó", "kavargató", "rendfelelős" stb.) Egyvalakinek lehet több szerepe is, vagy lehet menet közben cserélni, de mindig legyen egyértelmű, hogy ki milyen feladatot lát el. Fontos a rotáció (cserélődés) is, hogy mindenki kipróbálhassa magát mindenben, míg kialakul a legjobb megoldás. (A lehetőséget kell megadni, de nem kell kötelezővé tenni, ha mindenki jól érzi magát a helyén.)

Hierarchia mindig ki fog alakulni a csoportokon belül. Arra figyeljünk oda, hogy a felnőtt ne beavatkozzon és irányítson, hanem terelgessen, és biztassa a gyerekeket az önállóságra. Sőt, a hagyományos felnőtt-szerepeket át is ruházhatja valamelyik gyerekre (ezt otthon csak játék szinten javaslom kipróbálni! :) ). A konkrét rangsornál fontosabb az egymás iránti tisztelet, függetlenül attól, hogy ki milyen "hatalommal" bír.

Senki sem tökéletes, de mindenki jó valamiben: "Nincs olyan [gyerek], aki minden képességben kiváló, de mindenki számára van olyan feladat, melyet maradéktalanul meg tud oldani." Ez azért fontos, mert a felnőttek olykor hajlamosak kiemelni egy-egy gyereket a sorból ("bezzeg ő, de te csak..."), ami ellentéteket, kudarcélményt, irigységét szül. Minden gyerek érezze a saját erősségeit és gyengeségeit, senkit se emeljünk a többiek fölé.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése